Els jocs de Perec i un perquè

Ahir vaig anar a comprar Por qué Georges Perec de Kim Nguyen (Segovia: Ediciones La uÑa RoTa, 2024), i a sota d’ell hi havia Jeux, de Perec, l’edició que SEUIL va fer el 2023 dels tres llibrets de jocs del mestre, que Zulma havia editat i estaven exhaurits: Jeux interessants (1997a), Perec/rinations (1997b) i Nouveaux jeux interessants (1998). Un extracte.

 

En el meu projecte de 2022 El Vendrell un mes d'agost, vaig dedicar el dia 28 d’agost a Els jocs de Perec. Allí comento una mica els llibres i compateixo la taula de jocs dels tres llibrets que vaig fer inspirant-me en Yunen Díaz.

Un dels perquès de Kim Nguyen al seu Por qué Georges Perec és «Porque le encantaba jugar: puzles, crucigramas, acertijos, criptogramas, anagramas, etcétera. Perec puso a escritor y lector en pie de igualdad: "Escribir es un juego que se juega entre dos".»

I jo dic perquè quan jugues amb els jocs de Perec, que potser són de Jacques Bens, no saps si fas un joc de càlcul, de lletres, de lògica, uns mots encreuats, aparelles, fas recorreguts, respons preguntes, completes sèries, jugues amb llumins o amb el que sigui. Però no importa, perquè jugues.

Comentaris