L’any 2006 es van iniciar els concerts de Música de Gralles al Vendrell sota la iniciativa, compromís i militància de Juli Grandia, en aquell moment gerent de l’Auditori Pau Casals, amb l’objectiu de donar més visibilitat i presència concertística a la gralla i a les seves músiques al Vendrell, un dels bressols de la gralla i la vila de Catalunya en la que, com està ben documentat, aquesta ha sonat pel seus carrers a boi de manera ininterrompuda des del segle XIX.
El concert de cada any es dedicava a l’aniversari d’algun graller, tambaler o a alguna colla de grallers, amb el següent detall:
- 2006, Concert dedicat als Macaris: Joan Domingo, Macari; Albert Jané, Carbassó, i Jaume Esteve, Casalta; a Antoni Ollé i Jaume Vallès, Moliner, i al record d’Antoni Mañé, Ton de la Gralla.
- 2007, Concert dedicat a Joan Vidal i Martí, Tof, en el centenari del seu naixement, i el desè aniversari de la seva mort.
- 2008, Concert dedicat als Romeas, en el centenari de la seva creació.
- 2009, Concert dedicat als Macaris, al seixanta anys de la seva fundació: Joan Domingo, Macari; Albert Jané, Carbassó, i Jaume Esteve, Casalta. I també a Macari Domingo, Macari, vell Macari; Antoni Ollé i Josep Sonet, Peces.
- 2010, Concert dedicat a Josep Sonet i Ivern, Peces. I amb un record a Albert Jané i Pascual, Carbassó.
- 2011, Concert dedicat Joan Company i Puig, Capblanc.
- 2012, Concert dedicat a Macari Domingo i Tort, Macari, vell Macari.
- 2013, Concert dedicat a Jaume Vidal i Vidal, Carboner.
- 2014, Concert dedicat a Casimir Coll i Morros, Casimiro graller i un record per a Jesús Trayner.
- 2015, 10è concert de Música de gralles al Vendrell.
- 2016, 40 anys amb Les Gralles del Baix Penedès.
- 2017, Concert dedicat als 150 anys dels grallers Els Camats, 100 anys del primer cuplet català i 75 anys del decés d'Isidre Mercadé Vidal, Isidro Caterí.
- 2018, Concert dedicat a Jaume Vidal i Vidal, Carboner, en el centenari del seu naixement.
- 2019, Concert en record de Josep Mañé i Torrents, Gros de Llorenç.
- 2020, Concert dedicat a Jaume Vallès i Güell, Moliner, en el centenari del seu naixement.
Els grups del Vendrell que hi van participar van ser: Les Gralles del Baix Penedès i Tocats de Canya, des de 2006; Els Mosquits, des de 2010; Els Aixarts des de 2013; i els Grallers de l‘Aram, des de 2020.
I els grups convidats van ser:
- El 2006, els Grallers de la Torre, Torredembarra
- El 2007, Els Vernets, Vilafranca
- El 2008, Clau de Mar, Vilanova i la Geltrú
- El 2009, Ganxets, grallers del Baix Camp
- El 2010, Grallers del Palomar, Sant Andreu del Palomar, Barcelona
- El 2011, Bufalodre, Valls
- El 2012, Heura Gaya Ensemble
- El 2013, So-Nat, grallers de Tarragona
- El 2014, Els Cofins, l’Arboç i el Baix Penedès
- El 2015, Els Vinardells, el Penedès
- El 2016, QuatreQuarts
- El 2017, {Roger}
- El 2018, Orquestra Ministrils d'Escola Municipal de Música Centre de les Arts de l'Hospitalet de Llobregat
- El 2019, Inxa Brass Band, Vilanova i la Geltrú
- El 2020, Els Quatrevents
Al llarg dels quinze anys de concerts es van estrenar les següents dotze peces per a gralles:
- El 2006: Rèquiem, de Carlota Baldrís (1992) i Jocs d’infants, d’Anna Ibarz (2001), estrenades per Les Gralles del Baix Penedès; Salseta pikant, de Jordi López (2004) i Els patatxeps, ball de bastons, de Montse Meneses, Mene (2005), estrenades pels Tocats de Canya; El Vendrell de Festa Major, masurca, d’Albert Solé (2004) en versió per a cobla de tres quartans i La Massamorra, ball de bastons de Jordi Quintana (2002) estrenades pel Ço del Botafoc; i La baluerna, pasdoble a l’antiga, d’Adrià Grandia (2005), estrenada pels Grallers de la Torre
- El 2007: Música amb canya doble, de David Puertas (2007), estrenada per Les Gralles del Baix Penedès
- El 2008: Cor de foc, schottisch i corranda, de Jordi Fàbregas (2008), estrenada per Clau de Mar
- El 2009: Temps, suite de Joan Cuscó (2009), estrenada pels Ganxets, grallers del Baix Camp
- El 2011: Introducció i Dansa popular per a gralla catalana sola, de Salvador Brotons (2011), estrenada per Francesc Sans
- El 2014: La Rumba d’Els Cofins, rumba, d’Albert Galcerà (2014), estrenada pels Cofins
- El 2018: La gelosa, ball de bastons, de Jaume Vidal i Vidal, Carboner, estrenada per Les Gralles del Baix Penedès
- I el 2020: Tocats de Canya, sardana, d’Albert Solé (2020), estrenada pels Tocats de Canya
I quan va ser possible es van editar els següents llibres de partitures per gralla, amb l’editorial Clivis:
- El 2007, Música amb canya de David Puertas
- El 2008, Quatre tocs amb canya de Jordi Fàbregas
- El 2009, L’argolla, cinc peces per a gralles, de Joan Cuscó
- I el 2011, Música de Gralles al Vendrell, amb la composició Introducció i Dansa popular per a gralla catalana, de Salvador Brotons, així com la majoria de les peces estrenades en el concert de 2006.
Des de l’organització hi va haver la intenció que els programes de mà també servissin per fer difusió del mon de la gralla, i per això es van editar a boi com a opuscles molt detallats i ben documentats, que es poden consultar a: http://bit.ly/2Od71Q9
Després de quinze anys de feina compromesa per dignificar la gralla i mostrar i fer créixer el seu repertori, el projecte es va aturar el 2021 perquè els programadors van decidir deixar de programar un concert de gralles ja que no coincidia amb la nova línia artística que emprenien.
Podríem dir que aquí es va acabar la primera època dels concerts de gralla de la Fira de Santa Teresa al Vendrell, però, com deia Jorge Wagensberg, «Tot el que comença, s'acaba..., o es transforma».
El mateix 2021 l’associació L’orgue del Vendrell, en assabentar-se d’aquesta pèrdua, va decidir seguir amb els concerts anuals de gralla, amb un canvi de nom, passant-se a dir Al Vendrell, les gralles, i d'ubicació, passant a fer-se al Teatre Àngel Guimerà, iniciant-se el que podem anomenar segona època dels concerts de gralla de la Fira de Santa al Vendrell, amb la col·laboració de Temporada.
Seguint amb la tradició grallera de la vila i amb la voluntat d’ampliar l’espai de les gralles, L’orgue del Vendrell va acordar que en aquests concerts hi participessin tant grups de gralles emergents, com grups ja consolidats que destaquessin per la seva qualitat, repertori i innovació, tot mantenint les arrels de la tradició dels grups de grallers històrics. Així mateix va acordar fer un encàrrec anual de composició per a gralles, que s’estrenaria en els concerts i la seva edició, perquè formés part del repertori graller.
- L’any 2021 el concert es va fer Teatre Àngel Guimerà i hi van actuar els Grallers de Barcelona, actualment Els Petritxols, i Les Antines, que van estrenar l’obra d’encàrrec Antinòmia de Jaume Aguza (2021). Aquest any el concert va coincidir amb la inauguració de la Fira de Santa Teresa.
- El 2022 va actuar el grup Canya d’or, que van estrenar Notes líquides de Marta Pujadas (2021)
- El 2023 va actuar La Banda del Gínjol, que va estrenar la Jota dels bufats d'Eduard Casals (2023). Aquest any el Regidor de Fires no va voler que el concert de gralles sortís al programa de la Fira de Santa Teresa.
- I el 2024 van actuar els Grallers del Pla de Bages, i van estrenar El pasdoble de les monges de Manu Sabaté (2024).
Podeu consultar els programes a: https://bit.ly/4iV16cF
A principi de 2025 els programadors han cordat deixar de programar el concert de gralles perquè segons ells no té la repercussió que desitgen i perquè l’esforç que comporta no es veu retornat amb assistència de públic.
Sí, punt i final. Tema tancat.
I jo, com a..., podríem dir-ne «assessor artístic», no estic pas enfadat, sinó que estic trist i decebut.
I em pregunto: Com pot ser que el Vendrell, terra de gralles i de grallers i tambalers, on no han deixat de sonar mai des de final del segle XIX, es quedi sense un concert de gralles durant la Fira de Santa Teresa després de dinou anys (15+4)?
Comentaris